loading...
فرهنگی
zanko hoseini بازدید : 23 دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 نظرات (1)

 

تا کنون اسامی بیش از 30 نفر به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

نسرین وزیری: تا ثبت نام رسمی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حدود یک ماه دیگر زمان باقی است. این درحالی است که از ماه​های پایانی سال 91 تا کنون برخی چهره​های سیاسی و اقتصادی، برای رقابت در این عرصه اعلام آمادگی کرده یا به نوعی تمایل خود را در قالب سخنرانی و یا دیدارهای انتخاباتی عنوان کرده​اند.
هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک​تر می​شویم، تعداد نامزدهای این انتخابات نیز بیشتر می​شود. چه آنکه اواخر اسفند ماه 24 نفر سودای ریاست جمهوری داشتند و اکنون 28 نفر را می​توان برشمرد. در دو جدول زیر اسامی کسانی که قطعا برای حضور در انتخابات اعلام نامزدی کرده​اند و نامزدهای محتمل انتخابات آتی را بخوانید.
نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم
اسامی
گرایش سیاسی
عضویت در ائتلاف انتخاباتی
اصولگرا/ عضو جامعه روحانیت مبارز
ائتلاف اکثریت اصولگرایان
اصولگرا
ائتلاف اکثریت اصولگرایان
محمدرضا باهنر
اصولگرا/ دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین
ائتلاف اکثریت اصولگرایان
محمد بیاتیان
اصولگرا
 
مصطفی پورمحمدی
اصولگرا/ عضو جامعه روحانیت مبارز
ائتلاف اکثریت اصولگرایان
اصولگرا
ائتلاف 1+2
باقر خرازی
اصولگرا/دبیرکل حزب الله
 
اصولگرا
 
حسن سبحانی
مستقل
 
محمد سعیدی​کیا
اصولگرا
 
علی فلاحیان
اصولگرا
 
محمدباقر قالیباف
اصولگرا
ائتلاف 1+2
مصطفی کواکبیان
اصلاح طلب/دبیرکل حزب مردم سالاری
 
منوچهر متکی
اصولگرا
ائتلاف اکثریت اصولگرایان
عباسعلی منصوری
اصولگرا
 
مستقل
 
اصولگرا
 
اصولگرا
 
علی اکبر ولایتی
اصولگرا
ائتلاف 1+2
·         اسامی افراد بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است.
·         محمد بیاتیان نماینده بیجار و صفر نعیمی‌رز نماینده آستارا و عباسعلی منصوری نماینده کاشان در مجلس هستند.
 
کسانی که نامزدی خود را رسما اعلام نکرده​اند
اسامی
گرایش سیاسی
پزشکیان مسعود
اصلاح طلب
سعید جلیلی
اصولگرا
حمیدرضا حاجی​بابایی
اصولگرا
محمد 
اصلاح طلب/عضو مجمع روحانیون مبارز
اسحاق جهانگیری
اصلاح طلب/عضو حزب کارگزاران
مهدی چمران
اصولگرا
اصلاح طلب
محمدرضا رحیمی
اصولگرا
حسن روحانی
اصولگرا/ عضو جامعه روحانیت مبارز
علیرضا زاکانی
اصولگرا
علی اکبر صالحی
اصولگرا
محمدرضا عارف
اصلاح طلب
 پرویزفتاح
اصولگرا
ارسلان فتحی​پور
اصولگرا
اصلاح طلب/دبیرکل حزب اسلامی کار
کامران لنکرانی
اصولگرا/عضو جبهه پایداری
اسفندیار مشایی
اصولگرا
اصلاح طلب
علی اکبر هاشمی رفسنجانی
 اصولگرا/ عضو جامعه روحانیت مبارز

 

maryam بازدید : 46 شنبه 28 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

در دنیای امروز رسانه‌ها نقش مؤثری بر رفتارهای فردی و اجتماعی دارند به گونه‌ای که می‌توان آنها را یکی از مهمترین منابع جامعه‌پذیر نمودن افراد محسوب نمود. بسیاری از باورها و نگرش‌ها در طول زمان و از طریق القائاتی که از سوی رسانه‌ها صورت می‌گیرد در ذهن انسان‌ها جای گرفته و به عنوان یک راهنمای عمل در زندگی مورد استفاده واقع می‌شود. ....بیشتر در ادامه مطلب

maryam بازدید : 25 یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

... اوصيكما و جميع ولدي و اهلي و من بلغه كتابي بتقوي الله و نظم امركم...
    .... من شما و همه فرزندان و كسانم را با هر كه نامه ام به او مي رسد سفارش مي كنم به تقوا و ترس از خدا و نظم و ترتيب امرتان...
    (بخشي از وصيت امام علي (عليه السلام) در آخرين ساعات عمر مباركشان)
    يك انسان مهم در آخرين لحظات زندگي و در آخرين وصاياي خود، قاعدتاً بايد به ارزشمندترين نكته سفارش كند. آيا تا به حال به اين نكته مهم توجه كرده ايد كه چرا امام اول شيعيان در واپسين ساعات عمرشان بعد از تقواي الهي به داشتن نظم در امور تاكيد مي كند؟
    اهميت و ضرورت وجود نظم و انضباط در دوره هاي مختلف زندگي بر كسي پوشيده نيست. پرداختن به اين امر مهم و ضروري از دوره هاي اول زندگي به روش هاي مختلف توسط والدين و گاهي مهدكودك ها (در حد بضاعت) صورت مي گيرد. اما آنچه كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه نظام آموزشي كنوني ما از دوره آمادگي تا پايان دوره متوسطه چقدر و چگونه به اين مهم پرداخته است. مقوله نظم انضباط به عنوان يكي از عوامل مهم در جهت توسعه كشور مي باشد و به نظر مي رسد بررسي و پژوهش در اين زمينه از اهميت خاصي برخوردار است. به ويژه اين كه نقش تعليم و تربيت و آموزش و پرورش در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرد.
    يكي از وظايف نهادهاي تربيتي اين است كه به تدريج افراد و نسل هاي آينده را براي زندگي اجتماعي و دروني كردن قوانين آماده كنند. مدرسه به منزله يكي از مهم ترين اين نهادها نقشي اساسي در اين مورد ايفا مي كند. مدرسه اولين نهاد تربيتي است كه كودك بعد از خانواده به آن قدم مي گذارد و در همين محيط با مفهوم انضباط به مثابه يكي از اصول زندگي آشنا مي شود. اما بايد به اين نكته توجه داشت كه طرز فكر كودكان و نوجوانان از واژه انضباط با برداشت بزرگسالان از آن متفاوت است. اصولانظم و انضباط بزرگسالان براي دانش آموزان يك سلسله دستورها و قواعد سخت و دست وپا گير است كه در قالب جملاتي مانند «اين كار را بكن» و «آن كار را نكن» به آنها تحميل مي شود!
    اما به راستي انضباط چيست؟ چگونه اعمال مي شود؟ آيا تعريف خاصي براي آن وجود دارد يا نه؟ روان شناسان هنوز به نظر جامع و كاملي در مورد انضباط و چگونگي آن نرسيده اند و هر فردي آن را به دلخواه تعريف مي كند. اما ساده ترين تعاريف از انضباط هم داراي مفاهيمي به عنوان قانون هستند كه بيشتر از بيرون اعمال مي شود. درحالي كه اولين گام براي شكل گيري انضباط در افراد دروني كردن آن است. زماني كه كودك در مدرسه ياد بگيرد كه انضباط چيست و آن را رعايت كند بدون ترديد در جامعه از نظر رعايت نظم و قانون مشكلي نخواهد داشت.
    انضباط از كلمه ضبط گرفته شده و به معني خويشتن داري و پيروي از قواعد است و از آنجا كه آموزش و پرورش براي رسيدن به اهداف خود ضرورتاً نيازمند يادگيري از سوي دانش آموزان است و همه يادگيري ها نيز مستلزم پيروي از قواعد، يعني متضمن يك يا چند معناي انضباط مي باشد، در نتيجه آموزش و پرورش ضرورتاً مستلزم انضباط نيز مي باشد.
    متخصصان تعليم و تربيت در تحقيقات متعدد خويش اين اصل را دريافته اند كه براي دروني شدن ارزش ها از جمله انضباط، استفاده از روش هاي غيرمستقيم، كه مشاركتي و غيردستوري است، مفيدتر از روش هاي اجباري است. چنان كه امام صادق(ع) مي فرمايند: «كونوا دعاه الناس باعمالكم و لاتكونوا دعاه بالسنتكم». مردم را با رفتار خود رهبري كنيد نه با زبان خويش.
    انسان به عنوان يك موجود اجتماعي براي زندگي و ارتباط با ديگران ناچار است هنجارهاي اجتماعي را رعايت كند. به عبارت ديگر رفتارش بايد مورد قبول اجتماع باشد. يكي از راه هاي اجتماعي شدن و مورد قبول واقع شدن، رعايت نظم و مقرراتي است كه در اجتماع حكم فرماست. آموزش و پرورش و مدارس به عنوان يك سيستم اجتماعي و متشكل از افراد انساني به منظور نيل به اين هدف بايد فعاليت هايي را پيش بيني كند كه اين مهارت اجتماعي را در دانش آموزان تقويت كرده و دروني سازد. انضباط و آموزش آن به دانش آموزان، به طوري كه رعايت آن به صورت عادت درآيد، هميشه در تعليم و تربيت و اداره امور آن مورد توجه بوده است. ولي چگونگي انضباط، عوامل مؤثر در آن، چگونگي آموزش آن و نحوه برخورد با افراد بي انضباط مورد اختلاف بوده است. و علت اين اختلاف تفاوت در فرهنگ ها، شيوه تعليم و تربيت و دانش و تجارب مربيان است. برخورداري از يك نگرش صحيح نسبت به انضباط و عوامل مؤثر در آن براي مجريان انضباط امري ضروري است. براي ايجاد حس همكاري و نظم به شكلي نظام يافته در رفتار دانش آموزان شيوه هاي متعددي وجود دارد كه در شكل رسمي آن ها تفاوت هايي به چشم مي خورد. روش هاي نه چندان رسمي و فشرده نيز براي طرح فعاليت هايي كه در اين زمينه به رشد نظم و حس همكاري كمك مي كند مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.
    نمونه اي از اين روش بهره برداري و كاربرد تشكيلات دانش آموزي در زمينه ايجاد نظم و انضباط به وسيله همكاري گروهي است كه با انتخاب اين روش مي توان فعاليت هاي سازمان يافته اي را براي پرورش و تقويت حس نظم و انضباط در برنامه ريزي روزانه گنجاند. امتياز اين گونه تشكيلات آموزش غيركلامي و تهيه برنامه و ايجاد مقدمات آموزش بدون توجه به ساختار كلاس است. براساس دست يافته هاي متخصصين تعليم و تربيت، انضباط از موارد اكتسابي است و نقش محيط و چگونگي آن در تاثيرپذيري افراد در امر انضباط در سنين مختلف غيرقابل انكار است. بنابراين ضرورت آموزش نظم به كودكان در سنين مختلف از همينجا دريافت مي شود. اما اين كه چه نوع آموزشي، با چه سبكي، توسط چه كسي، براي چه كسي و در چه نوع محيطي آموزش داده شود، مواردي اند كه قبل از هر گونه اقدامي لازم است مورد توجه قرار گيرند.
    اصول انضباط به گفته وبستر (Webster) «استدلال»، «احترام» و «ارتباط» است. (كه در انگليسي به 3R معروفند Reason respect relevance) بدين معني كه انضباط بايد منطقي (قابل استدلال) باشد و دانش آموزان نيز همين تعبير و تفسير را از آن داشته باشند. اين انضباط مي بايد يكي از مهم ترين ارزش هاي اجتماعي يعني احترام به افراد را منعكس نمايد و اقدامات انضباطي كه معلمان خواهان آن هستند بايد به اعمالي كه منجر به رفتارهاي انضباطي مي شود ارتباط داشته باشد. مجريان امر آموزش در اجراي اين اصول بايد به اين نكات توجه داشته باشند:
    1- مطمئن شوند كه همه دانش آموزان قواعد و استانداردها و دلايل وجودي آن را مي شناسند.
    2- نقض قاعده از سوي دانش آموزان براي اولين بار بايستي به دادن اخطار، بحث درباره راه هاي ديگر رفتار كردن و روشن كردن پيامدهاي نقص مكرر قواعد منجر شود.
    3- بايد سعي شود علل زيربنايي بي انضباطي و يا بدرفتاري را كشف كنند. (در اين مورد در ادامه بيشتر سخن خواهيم گفت.)
    4- هر وقت ميسر شد، راجع به بد رفتاري و بي انضباطي دانش آموزان بطور خصوصي با آنان صحبت كنند.
    5- از تحقير و تمسخر كه به تحقير در انظار عمومي منجر مي شود اجتناب شود.
    6- وقتي هريك از مجريان اشتباهي را مرتكب مي شوند بايد عذرخواهي كنند.
    7-تنبيه بايد متناسب با جرم باشد. براي تخلف هاي جزيي نبايد تنبيه هاي سخت بكار گرفته شود.
    8- كار كلاسي و تكاليف اضافي، آزمون هاي تحصيلي و فعاليتهاي ديگر مربوط به مدرسه را هرگز به عنوان تنبيه بكار نبريد.
    چنان كه در بالاگفته شد، مجريان براي آموزش نظم بايد با توجه به علل زيربنايي و بي انضباطي و بدرفتاري عمل كنند علل عمده بي انضباطي را مي توان به سه دسته تقسيم كرد:
    الف- علل رواني: ميل به آزادي، ميل به بازي و حركت، ميل به خودنمايي و اظهار وجود، نفهميدن يا زود فهميدن مطالب درسي، وجود اختلاف رفتاري در دانش آموزان، عدم علاقه و انگيزه، خستگي، بي محبتي و عدم توجه، سرخوردگي، مقررات بي جا و نامناسب، عدم ثبات در مقررات، عدم هماهنگي بين مقررات، مشخص نبودن انتظارات مدرسه از دانش آموزان و از اين قبيل.
    ب- علل جسماني: ضعف يا نقص جسمي دانش آموز مي تواند باعث بي انضباطي شود. بنابراين در نظر گرفتن وضعيت جسماني دانش آموزان در طرح آموزش نظم، ما را به انعطاف پذيري در تهيه برنامه آموزشي مربوطه ملزم مي كند.
    پ- علل اجتماعي: مي توان اين دسته از عوامل را به سه بخش زير تقسيم كرد:
    ¤ خانواده: دانش آموزان از ابتدا راه و رسم زندگي و رفتارهاي مطلوب و نامطلوب را با تقليد از والدين خود فرا مي گيرند و آنچه را در خانواده ياد مي گيرند در مدرسه بروز مي دهند.
    ¤ مدرسه: عوامل مربوط به فضاي فيزيكي مدرسه، كلاس درس، كاركنان ستادي به ويژه معلمان مي تواند نقش عمده اي در بي نظمي يا برقراري نظم و انضباط داشته باشد. تا جايي كه اگر دانش آموزان به معلم خود علاقه نداشته باشند، انضباط وجود نخواهد داشت.
    ¤ جامعه: عواملي چون ناهنجاري ها، رفتارهاي منفي افراد، بيكاري تحصيلكرده ها و نگرش منفي مردم به تحصيل موجب ياس و نااميدي دانش آموزان مي شود و زمينه را براي بروز رفتارهاي نامناسب آنان فراهم مي كند.
    توجه به اين عوامل و درنظرگرفتن آن درتهيه برنامه هاي آموزشي بسيار حائز اهميت است. همچنين ترتيب دادن برنامه هاي خاص براي خانواده ها مي تواند ضريب موفقيت آموزش نظم را بالاببرد.
    اما آنچه جان كلام را به مجريان ادا مي كند، وصيت امام علي(عليه السلام) و تاكيد و سفارش به تقوا قبل از بيان نظم در امور است. تا تقواي الهي نباشد نظم امر صورت نمي گيرد. اين كه حضور خداوند چقدر در زندگي مان احساس مي شود قبل از هرچيز بايد توسط خود مربي مورد توجه و بررسي قرارگيرد. نكته مهم ديگر در «نظم امركم» استفاده از ضمير «كم» است. يعني نظم امرتان نه نظم امر ديگران. يعني هركس پس از رسيدن به مرحله تقواي الهي وصيت شده به امر خودش رسيدگي كند و آن را نظم ببخشد. و اين مرحله دوم خودسازي مربي است و درهمين حين است كه او كار آموزش نظم را به اجرا درآورده. بله او مدتهاست كه در حين بررسي ضمير خود و در راه رسيدن به تقواي الهي، به طور ناخودآگاه يا آگاهانه كار آموزش را شروع كرده است.
    


 روزنامه كيهان، شماره 19075 به تاريخ 14/2/87، صفحه 7 (اجتماعي)

maryam بازدید : 33 یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

نایب رئیس کمیسیون بهداشت:

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اجرای طرح پزشک خانواده در استان‎های توسعه‎یافته به حوزه سلامت کشور آسیب می‎رساند.

 

علی کائیدی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، افزود: اجرای طرح پزشک خانواده در استان‏‎های توسعه‎یافته به حوزه سلامت کشور آسیب می‎رساند.

 

وی ادامه داد: باید طرح پزشک خانواده ابتدا در یک استان به صورت پایلوت اجرایی و پس از پایش، بررسی‎ها و آنالیز کارشناسی و ایجاد ردیف اعتباری در کل کشور اجرایی شود.

 

این نماینده تصریح کرد: اجرای طرح پزشک خانواده مطالبه مردم است و باید در استان‎های کمتر توسعه‎یافته اجرا شود نه اینکه در 8 استان برخوردار توسعه‎یافته اجرایی شود.

 

کائیدی بیان کرد: برای اجرای طرح پزشک خانواده در سال گذشته 6 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که متأسفانه محقق نشد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

maryam بازدید : 20 یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

3 یار ایرانی امام باقر(ع)، از خراسان تا اصفهان

«محمد بن اسحاق»، محدث و اولین سیره‌نویسی است که زندگانی پیامبر اکرم(ص) را به رشته نگارش درآورده است. این یار امام باقر و امام صادق(ع) احادیث زیادی را از بر بود و به همین دلیل او را «امیر المحدثین» نامیده‌اند.

خبرگزاری فارس: 3 یار ایرانی امام باقر(ع)، از خراسان تا اصفهان

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، امام باقر(ع) با تأسیس اولین دانشگاه اهل بیت شاگردان و اصحاب بسیاری را تربیت کرد و صدها فارغ‌ التحصیل در موضوع‌های گوناگون به جامعه عرضه کرد.

شیخ‌الطائفه (شیخ طوسی) در رجال خود، اصحاب و شاگردان امام محمدباقر(ع) را 462 نفر مرد و 2 زن دانسته که در میان آن‌ها برخی از نظر اعتبار و وثاقت و ملازمت با امام باقر(ع) را داشتند.

در این میان عده‌ای از ایرانیان افتخار شاگردی و ملازمت با امام محمدباقر(ع) را داشتند که به مناسبت سالروز ولادت سراسر نور باقر آل‌محمد(ص) به معرفی «3 تن از اصحاب ایرانی امام باقر(ع)» نوشته سید حسن قریشی می‌پردازیم:

*حمّاد بن ابی سلیمان/یار اصفهانی امام باقر(ع)

ابو اسماعیل حمّاد بن ابی سلیمان از ایرانیان مقیم کوفه است، پدرش فرمانروای اصفهان بود که در جریان فتح آن شهر در زمان خلیفه دوم به دست ابوموسی اشعری به همراه خانواده اسیر شد و سپس در حضور خلیفه دوم، اسلام آورد.

وی از جمله 10 موالی بود که معاویه در جریان جنگ صفین به ابوموسی اشعری بخشید و ابوموسی او را به پسرش ابراهیم داد و ابراهیم او را آزاد کرد و سپس پدر حمّاد در کوفه ساکن شد، ابوسلیمان در کوفه به زندگی جدید خود پرداخت و فرزندش را به تحصیل علم و دانش گمارد؛ به طوری که حمّاد در زمره دانش آموختگان مشهور کوفه قرار گرفت.

حمّاد پس از کسب علوم مقدماتی وارد دانشگاه امام باقر و امام جعفر صادق(ع) شد و به حدی در کسب دانش پیش رفت که دانشمندان اسلامی از وی به عنوان امام، مجتهد، فقیه، جواد و کریم یاد کرده‌اند و او را به کثرت حدیث توصیف کرده‌‌اند.

ابن سعد از حمّاد بن زید نقل می‌کند: حمّاد بن ابی سلیمان به بصره مسافرت کرد، پس از بازگشت، از وی پرسیدند: بصریان را چگونه یافتی؟ گفت: آنان شاخه‌ای از اهل شام هستند که در نزدیکی ما فرود آمده‌اند.

حماد بن زید می‌افزاید: یعنی آنان درباره علی(ع) چون ما نیستند.

سید محمد امین این گفتار حمّاد را نشانه تشیع او می‌داند؛ به جهت اینکه بصریان از امیرمؤمنان(ع) روی گردان و اهل کوفه، شیعه آن حضرت بودند، حمّاد پس از خدمات زیادی که در طول عمر خود انجام داد، در سال 120 قمری و در کهولت سن وفات یافت.

*داوود بن ابی‌هند سرخسی؛ یار خراسانی امام باقر(ع)

داوود بن ابی عذافر قشیری سرخسی، اصالتاً خراسانی و اهل سرخس است، ذهبی زادگاه وی را شهر مرو می‌داند و چون داوود مدتی در بصره اقامت داشته به بصری نیز شهرت یافته است، نام پدرش دینار بن عذافر، معروف به ابی هند است، داوود چون پدرش مولای زنی از قشیری‌ها بود، به این جهت به قشیری نیز شهرت دارد.

داوود از طریق خیاطی یا فروش خز، گذران زندگی می‌کرد و در کنار آن به تحصیل علم و دانش نیز می‌پرداخت، او از اصحاب ایرانی امام محمدباقر(ع) است، مامقانی اظهار می‌دارد که وی باید امامی مذهب باشد که صاحب «الذریعه» و «اعیان الشیعه» به امامی بودن و تشیع او تصریح کرده‌اند.

داوود در علم تفسیر از علمای مشهور عصر بود، او تفسیری معروف به تفسیر «ابن ابی هند» داشت که اثری از آن نمانده است، علاوه بر آن، او فقیهی کامل بود که از دوران جوانی در زمان حسن بصری فتوا می‌داد.

حماد بن زید می‌گوید: در فقه احدی را برتر از داوود ندیدم، علمای اهل سنت داوود را از راویان موثق به شمار می‌آورند و علامه امینی وی را فردی دانسته است که همگان در ثقه بودنش اتفاق نظر دارند.

داوود علاوه بر شهرت علمی، در زهد و تقوا نیز شهره بود، او چهل سال پنهان از دیگران، روزه گرفت؛ بدین ترتیب که به هنگام خروج از خانه، با تظاهر به نداشتن روزه، غذای خود را بر می‌داشت و به دنبال کسب روزی بیرون می‌رفت؛ ولی در بین راه، آن را به فقرا می‌داد و شب هنگام به خانه بر می‌گشت و افطار می‌کرد.

یکی از کارهای او، نصیحت به جوانان است. محمد بن ابی عدی در حکایتی از دوران جوانی خود می‌گوید: روزی داوود به ما رو کرد و گفت: ای جوان‌ها! برایتان از مطلبی خبر می‌دهم که شاید برای برخی مفید باشد، خردسال که بودم به بازار می‌رفتم و هنگامی که آهنگ بازگشت به منزل می‌نمودم، با خود شرط می‌کردم که تا رسیدن به فلان مکان، ذکر خدای تعالی بگویم و چون به آن مکان می‌رسیدم تا مکان بعدی همین کار را تکرار می‌کردم تا آنکه به منزل می‌رسیدم، مرگ داوود در سال 140 قمری در راه مکه اتفاق افتاد.

*محمد بن اسحاق؛ نخستین کسی که سیره پیامبر(ص) را نوشت

محمد بن اسحاق بن یسار بن خیار (ابوعبدالله) از موالیانی است که پدرانش مسیحی بودند و یسار بن خیار یا یسار بن کوتان از مسیحیانی بود که در «نفیره»، روستایی در حوالی عین التّمر زندگی می‌کردند و این منطقه، جزو ایران و از نواحی تابعه عصر ساسانی بود، خالد بن ولید پس از فتح این نواحی، یسار را همراه چهل تن دیگر به اسارت گرفت و به مدینه برد، یسار پس از ورود به مدینه، مولای فیس بن مخرمه شد.

یسار، سه پسر به نام‌های اسحاق، موسی و عبدالرحمن داشت که هر سه از محدثان و راویان حدیث بودند، اسحاق با دختر یکی از موالی ازدواج کرد که حاصل آن، سه پسر و یکی از آن‌ها محمد بود.

محمد در سال 80 یا 85 قمری در مدینه متولد شد و دوران کودکی و نوجوانی را در این شهر که مرکز عمده حدیثی بود، گذراند، وی سپس در 30 سالگی برای بهره‌گیری از اخبار سیره‌نویسان، به مصر رفت و پس از پیروزی عباسیان بر امویان، به عراق آمد و مدتی در کوفه و ری اقامت گزید.

در زمان خلافت منصور، کتاب معروف خود «مغازی» را تألیف کرد و در میان مردم کوفه و سایر مناطق منتشر ساخت، کتاب سیره او اولین سیره نسبتاً جامعی است که به دلیل نظم منطقی موجود در آن، به عنوان نخستین کار اصیل در این زمینه شناخته شده است.

محمد بن اسحاق، محدث و اولین سیره نویسی است که زندگانی پیامبر اکرم(ص) را به رشته نگارش درآورده است، شیخ طوسی و برقی او را در شمار اصحاب امام باقر و امام صادق(ع) نام برده‌اند و برقی پدرش اسحاق را نیز از اصحاب امام باقر(ع) دانسته است.

*یار ایرانی امام باقر(ع) که لقب «امیر المحدثین» گرفت

ابن اسحاق زمانی که در مدینه بود، به شیعه بودن متهم شد و چون در کتابش، روایات «و انذر عشیرتک»، «حدیث غدیر»، حدیث بلند «الجنان و النوق» را از امام باقر(ع) و دیگر احادیث را در اثبات خلافت علی (ع) نقل کرد، به تشیع متهم شد و حتی علمای اهل سنت، از جمله «خطیب بغدادی» او را به تشیع متهم کردند، با این وجود شیخ طوسی او را از دوستداران و عاشقان اهل بیت(ع) می‌دانند.

ابن اسحاق، حافظه بسیار قوی داشته و احادیث زیادی را حفظ بوده است و به خاطر حافظه بی‌مانند، او را «امیر المحدثین» خوانده‌اند، او با نوشتن سیره یا مغازی، سنت و احادیث پیامبر(ص) را حفظ و در اختیار مسلمانان قرار داد.

وی برای جمع‌آوری اخبار، به بصره، کوفه، مصر، بغداد و ری سفرهای طولانی کرد، به جز کتاب مغازی یا سیره، چند کتاب به او منسوب است، از جمله: الفتوح، سیر العرب، اخبار صفین و حدیث المعراج و الاسراء، محمد بن اسحاق عاقبت در سال 151 قمری در بغداد درگذشت و در مقابر خیزران دفن شد.

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به قالب سایت چه نمره ای میدید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 41
  • بازدید کلی : 5,126
  • کدهای اختصاصی