loading...
فرهنگی
maryam بازدید : 33 سه شنبه 20 فروردین 1392 نظرات (0)

عروسی، سور، بیوگانی مراسمی سنتی یا آیینی است که طی آن آغاز یک ازدواج و زندگی مشترک یک زوج جشن گرفته می‌شود. این مراسم در کشورها و فرهنگ‌ها، ادیان و مذاهب، گروه‌های قومی و حتی طبقات اجتماعی گوناگون، به اشکال مختلفی برگزار می‌گردد.

بلژیک


در کشور بلژیک عموما همیشه عروس لباس سفید می پوشد مرد به خانه ی عروس می رود و به وی دسته گل می دهد «که عموما دسته گل سفید و یا به رنگ های روشن است.»آن ها به کلیسا می روند و داماد در داخل کلیسا است هنگامی که پدر عروس ،عروس را همراهی می کند و به همسر آینده اش تحویل دهد و در پایان هنگامی که آن ها از کلیسا خارج می شوند خانواده ی آن ها بر سر آن ها برنج می ریزند.


برزیل

مراسم ازدواج در برزیل جزئیات مهم بسیاری دارد. به عنوان مثال داماد نمی تواند عروس را در حالی که لباس عروسی پوشیده است تا قبل از مراسم ببیند. عروس باید یک چیز کهنه و چیزی نو و چیزی که قرض گرفته شده باشد را درمراسم استفاده کند. یک نکته ی دیگر آن است که حلقه باید حکاکی شده باشد و بر روی حلقه ی عروس نام داماد و بر روی حلقه ی داماد نام عروس حکاکی شود.



چین


چگونه مراسم عروسی با باران همراه باشد. اگر عروس مستقیماً از قابلمه ی غذا بخورد در روز عروسی باران خواهد بارید. دستمال رد و بدل کردن و آرزوی خوشبختی برای یک دیگر کردن. در چین ، هر زوج جدیدی پیش تر از آغاز مراسم عصرانه باید به پارک بروند و یک فیلم ویدیویی تهیه کنند. اگر زوج تازه ازدواج کرده ، در پارک همدیگر را ببینند عروس و داماد باید دستمال های جدیدشان را با هم عوض کنند و برای یکدیگر آرزوی موفقیت و خوشبختی کنند. این دستمال باید قرمز باشد و عکس اردک چینی روی آن باشد چرا که این اردک ها همیشه کنار هم باقی می مانند و این بدان معنی است که زوج همیشه کنار هم باقی می مانند ما این رسم را داریم که شادی را با هم تقسیم کنیم و به یکدیگر تبریک بگوییم رسم بدین سان است که هر چه بیشتر شادی داشته باشیم خوش شانسی بیشتری به شما روی خواهد آورد. به همین دلیل فراموش نکنید که برای ازدواجتان این دستمال ها را دست دوز فراهم کنید. یکی از نکات جالب توجه در مراسم عروسی چینی ها: در مراسم سنتی ازدواج چینی ها همیشه مهمانان و دوستان مراسم جالب سرگرم کننده ای را روی زوج تازه ازدواج کرده اجرا می کنند. به عنوان مثال ، در طی مراسم یک سیب که به نخی متصل است رو به رو ی زوج نگه داشته می شود. افرادی که در مراسم از روی لج آن ها شرکت دارند از عروس و داماد می خواهند تا هم زمان سیب را گاز بزنند تا نمایان گر علاقه ی آن دو به هم است اما در لحظه ای که لبان آن ها به سیب تماس حاصل می کند یکی از دوستان ناگهان آن را عقب می کشد که در نتیجه آن لب های زوج به هم نزدیک سیب می شود که به جای گاز زدن سیب که در مقابل آن ها اســـت آن ها یکدیگر را می بوسند. نکته ی قابل توجه این است که این عمل همیشه به شادی و خنده های بلند منجر می شود.


کلمبیا

مراسم شمع: در مراسم ازدواج مسیحیان کلمبیایی یک رسم سنتی وجود دارد که بعد از مراسم حلقه ، داماد و عروس بایستی شمع روشن کنند.این رسم معنای ویژه ای دارد. هر شمع روشن شده ای نشان دهنده ی زندگی هر یک از آن ها است. پس از آن با هم یک شمع را روشن می کنند و شمع اولیه ای را که هر یک جداگانه روشن کرده اند خاموش می کند فقط شمعی که باهم روشن کرده اند را روشن نگه می دارند. شمع روشن باقی مانده بیان گر آن است که هم اکنون آن دو یکی شده اند و باهم لحظه به لحظه زندگیشان را سپری خواهند کرد.


اروپای شرقی



درخواست اجازه از پدر عروس: نامزدی مراسمی است که بیشتر از ازدواج برپا می شود. یک ماه مانده به عروسی ، داماد از پدر دختر تقاضا می کند تا دختر را از خانه ی پدری اش ببرد. داماد صبح هنگام به همراه گروه موسیقی به خانه ی عروس می رود و تمام همسایگان جهت دیدن تازه عروس بیرون می آیند و به وی تبریک می گویند.


ال سالوادور


همراهی عروس تا کلیسا: همه ی مراسم ازدواج در سراسر جهان خواهان آن هستند تا چیزهای مختلفی را از طریق این مراسم بیان کنند.به دلایلی در مناطقی از ال سالوادور ،هنگامی که مراسم ازدواج برپا می شود،این مراسم بدون حضور عروس صورت می گیرد.داماد و تمام افرادی که به مراســـم دعوت شده اند در این تشریفات در انتظار عروس هستند. هنگامی که تشریفات مراسم عروسی آغاز می شود گروهی متشکل از هفت مرد به خانه ی عروس می روند.عروس و خانواده اش در انتظار هفت ماشین سفید هستند که این ماشین ها تا زمان رسیدن ماشین حامل عروس تا کلیسا وی را همراهی می کنند و در آخر به هنگام ورود عروس به کلیسا آهنگ عروسی شروع به نواختن می شود.



آلمان



عروسی به همراه ظروف شکسته (پلترابند) چند روز پیش از مراسم ازدواج دوستان و فامیل ظروف کهنه و چینی خود را برای انداختن بر روی زمین بر مقابل عروس و داماد می آورند و این بدین مناسبت است که این مراسم برای آن دو شادی و زندگی خوبی به ارمغان می آورد و به همین دلیل این مراسم عصرانه را(پلترابند)یعنی عصری که در آن ظروف چینی بسیاری را می شکنند نام گرفته است.



هند


ازدواج دو خانواده و نه فقط دو فرد. در"سیخ فیت"(sikh faith)در شرق هند برخی ازدواج ها از قبل تعیین شده و برخی بر اساس عشق و علاقه است.وقتی دو نفر خواهان ازدواج با هم هستند این بدین معنا است که دو خانواده با هم ازدواج می کنند ونه فقط آندو فرد .عروس نیز طبق سنت قرمز می پوشد(سفید در فرهنگ هند بیانگر مرگ است) و داماد کت کرم رنگی را که "اتچکین"نامیده می شود همراه با عمامه ی قرمز رنگی می پوشد.پدر دختر،عروس و داماد را از طریق قرار دادن یک گوشه از لباس عروس در دســــــتان داماد به یک دیگر منتقل می کند.داماد چهار مرتبه با کمک برادران عروس و سه عمو ها عروس را به دور کتاب مقدس می چرخاند.بعد از اتمام چهار مرتبه چرخش آن دو زن و شــوهر محســــــوب می شوند.کشیش را یا دعای خیرشان را نثار آن دو می کند و به زوج نصیحت می کنند که چگونه زندگی کنند و چگونه در زندگی جدید مشترکشان عشق بورزند.این زوج دو بدن با یک روح هستند.


ایران



رسم ساییدن قند: رسم های زیادی در ارتباط با ازدواج وجود دارد که به طور حتم باید مورد توجه قرار گیرد که در غیر آن صورت اقبال بد به طور قطعی به دنبال آن ها خواهد آمد.به عنوان مثال سه یا چهار دختره ازدواج نکرده یک پارچه ی تمیز و سفید رنگی را بالای سر عروس و داماد در حالی که آنها بر روی نیمکت یا زمین نشسته اند می گیرند بعد یکی از دختر ها شروع به ساییدن دو کله قند بزرگ بالای سر آن دو می کند و هنگامی که این کار را انجام می دهد از خدا می خواهد که روح بد را از زندگی زوج تازه ازدواج کرده براند .قبل از مراسم خانواده ی پسر و دختر باید اطمینان حاصل کنند که دختری که قند می ساید قابل اعتماد محبوب باشد . این عمل همچنین سبب می شود که سایر دختران ازدواج نکرده حاضر در این مراسم نیز در مدت نه چندان دور ازدواج کنند.



ژاپن


مراسم شراب حاکی از وفاداری : ازدواج به سبک "شینتو" مراسم خاصی دارد . زوج در مقابل کشیش شراب برنج ژاپنی می نوشند در ابتدا عروس از فنجان کوچکی شراب می نوشد سپس فنجان را به داماد می دهد و وی نیز از همان فنجان می نوشد . آنها سه بار از آن شراب می نوشند این مراسم به این معنی است که آنها قول می دهند که به یکدیگر وفادار باقی بمانند .


کره



پرت کردن دسته گل عروس و اهدا کردن آجیل و عناب بسیاری از مردم جوان کره به سبک غربی ازدواج می کنند به این ترتیب که زنان لباس کوتاه و مردان کت و شلوار نوی غربی می پوشند عروس از پشت سرش دسته گلش را پرتاب می کند و دختری که دسته گل رابگیرد کسی خواهد بود که ازدواج خواهد کرد . پس از آن که مراسم ازدواج تمام شد کعروس و داماد لباس های سنتی کره ای می پوشند و در مقابل والدین و بزررگان فامیل تعظیم می کنند و سپس والدین و بزرگان فامیل به آنها مقدار زیادی آجیل ،عناب و پول می دهند. آجیل وعناب نمایانگر آن است که آنها بچه دار خواهند شد و برای آن دو آرزوی ازدواجی مبارک و فرخنده می کنند . فرزنددختر است یا پسر اگر داماد در هنگام عروسی زیاد لبخند بزندفرزنداولش دختر خواهد شد اگر عروس آجیل برداردوی صاحب فرزندان پسر زیادی خواهد شد(رسم آن است که و والدین داماد آجیل و آلو بر روی عروس می ریزند و در این هنگام عروس آجیل و آلو را را پیراهنش می گیرد)‌


مکزیک


دسته ی گل برای مریم مقدس: در مکزیک هنگام مراسم عروسی کاتولیک ها ،عروس دسته گل خود را به مریم مقدس اهدا می کنند و آن را در پایین مجسمه ی مریم مقدس قرار می دهند بدین دلیل که از وی تشکر کنند و از او خواهان داشتن زندگی خوبی می شوند و نیز اینکه دعای خیر وی پشت سرشان باشد .این لحظه ای رسمی و جدی در پایان مراسم محسوب می شود .پس از آن عروس و داماد را ملاقات می کند و دعای خیر کشیش نثارشان می شود که این به معنای پایان مراسم است.


نپال

اندکی پودر سرخ رنگ روی پیشانی عروس : یکی از مراسم مهم در ازدواج سنتی این است که داماد مقدار کمی پودر قرمز رنگ بر روی پیشانی عروس قرار می دهد.این بدان معنی است که آن ها دیگر زن و شوهر محصوب می شوند. رنگ قرمز بررویپیشانی خانم این فرق را قائل می شود که آیا وی عروسی کرده است یا خیر ؟



اندونزی

در"جاوا"عروس و داماد در این روز نباید یکدیگر را ببینند چرا که اقبال بد به همراه خواهد داشت.


عربستان

آروزی خوشبختی برای عروس : در عربستان هنگامی که زن و مرد می خواهند ازدواج کنند آن ها ترجیح می دهند که لباس های نو بخرند و لباس های کهنه شان را دور بریزند . آنها بر این عقیده اندکه این زندگی جدیدی است پس نیاز به لباس های جدیدی دارد. در شب عروسی مرد لباس سفید و دشتاشه ی بلندی که بیشت نامیده می شود می پوشد و عروس نیز لباس سفیدی بر تن می کند در پایان عروسی مردبه همراه پدر و فامیل به اتاق ازدواج می رود و چند دقیقه ای آنجا می مانند و قهوه می نوشند و سپس آن جا را ترک می کنند . سپس عروس به همراه مادر و اقوامشان می آیند و همین کار را تکرار می کنند . این سبب می شود که اضطراب از زن و مرد دور شود و برای آغاز زندگی جدید با هم خواهند بود . فردای ازدواج مرد هدیه ای به عروسش اهدا می کند .




اسپانیا

به این نکات توجه کنید اگر می خواهید در اسپانیا ازدواج کنید : - اگر دوست داما د تکه ای از کروات وی را ببرد او به زودی ازدواج خواهد کرد. - اگر عروس یک لباس آبی به تن داشته باشد وی ازدواج مبارکی خواهد داشت.


ترکیه



در ترکیه هنگامی که دختری ازدواج می کند تمام دوستان وی نامشان را درون کفش عروسی وی می نویسند و در پایان مراسم ازدواج اگر کسی نامش از داخل کفش وی پاک شده باشد بدان معنی است که وی فردی خواهد بود که بعد از وی ازدواج خواهد کرد . خرافات هایی در ارتباط به ازدواج در ترکیه : اگر بین 2 عید مذهبی سالیانه که 2 ماه از هم فاصله دارند ازدواج صورت گیرد ممکن است که بد شگون باشد. اگر شما نام یکی از دوستان خود را در کف کفش عروسی خود بنویسید و آن نوشته پاک شود آن دختر یا پسر در مدت زمان کوتاهی ازدواج هواهند کرد . اگر شما آب نباتی را که توسط عروس پرتاب می شود را دریافت کنید شمادر مدت زمان کوتاهی ازدواج خواهید کرد.


ونزوئلا

عهد بستن و عشق ورزیدن و مراقبت از یکدیگر مهم ترین و فراموش نشدنی ترین واقعه در زندگی هر فرد ازدواج است ودر ونزویلا داماد باید به عروس قول دهند که تا آخر زندگیش به وی عشق بورزد و همیشه با وی بماند. عروس نیز باید همین حکم را تکرار کند و عموما این گونه رواج دارد که زوج یک لیســـــت از این احکام را دریافت می کند و زوج این عهد و پیمان را برای یکدیگر به صورت شـــــعر می خوانند . و آن لحظه بسیار زیبایی است.

maryam بازدید : 54 جمعه 16 فروردین 1392 نظرات (0)

«شلختگی» یک اختلال رفتاری است و گاهی وقت ها غیرارادی. در مورد تعریف شلختگی می گویند که اگر در روند زندگی، فرد در محیط اطراف خود هر چیز را در جای خود قرار ندهد و در انجام وظایف روزمره خود کوتاهی کند، «شلخته» است...
 
این وضعیت به شکل های گوناگونی در افراد مختلف دیده می شود. قرار ندادن وسایل در جای خود، حمام نرفتن، عدم رسیدگی به وسایل شخصی و کثیف بودن اتاق، همه نمودی از شلختگی است.
 
 
 

آیا شلختگی و فراموشکاری یکی هستند؟

عده ای تصور می کنند که شلختگی در اثر فراموشکاری به وجود می آید و تعریفی یکسان برای این دو ارائه می دهند ولی در واقع این طور نیست. در فراموشکاری، فرد انجام کارهای مختلف را فراموش می کند، ولی در شلختگی می داند که باید فلان کار را انجام دهد ولی از انجام آن سر باز می زند و آن را به آینده موکول می کند. ممکن است نتیجه فراموشکاری در افراد، گاهی به صورت شلختگی بروز کند ولی این دو مقوله کاملا از هم جدا هستند.
 

عوامل بروز شلختگی چیست؟

عوامل متعددی در بروز شلختگی نقش دارند که موارد زیر را می توان از مهم ترین آنها برشمرد:
1. ارث: این رفتار ممکن است به صورت ارثی در افراد وجود داشته باشد و فرد خواه ناخواه به این سمت حرکت می کند.
 
2. یادگیری: فرد به مرور زمان در حال آموختن است و این آموختن می تواند در جنبه های منفی یا مثبت باشد.
 
3. مشاهده: مشاهده یکی از عوامل بسیار مۆثر در بروز رفتار در فرد است. وقتی فرد رفتار پدر و مادر خود را مشاهده می کند، کم و بیش از آنها تاثیر می گیرد و خود نیز به آن سمت کشیده می شود. در واقع فرد در این حالت به تجربه و عینی کردن مواردی که مشاهده کرده است، می پردازد.
 
4. تقویت شدن: این عامل نیز در بروز رفتار بسیار مۆثر است. مثلا اینکه فرد کاری را انجام دهد و اطرافیان جلوی او را نگیرند. اگر رفتارهایی مثل حمام نرفتن، مسواک نزدن و مرتب نکردن وسایل شخصی با ممانعت اطرافیان مواجه نشود، مدام تکرار می شود و به تدریج با تقویت شدن آن، به صورت بخشی از شخصیت فرد در خواهد آمد.
 

راه های برخورد با شلختگی چیست؟

یکی از مشکلاتی که خانواده های این قبیل افراد با آن روبه رو هستند، این است که نمی دانند بهترین برخورد با افراد شلخته چیست؟
 

8 توصیه زیر می تواند کمک تان کند:

1. برخورد آگاهانه: برای درمان شلختگی بهتر است که فرد روش آگاهانه را انتخاب کند. یعنی در قدم اول خود فرد باید بخواهد که از این وضعیت خلاص شود و آگاهانه سعی در بهبود وضعیت اش داشته باشد. ثابت شده است که اگر کسی نخواهد، درمان ها و روش های مختلف نتیجه ای نخواهد داد.
 
2. تنظیم قرارداد: زن و شوهر می توانند با تنظیم یک قرارداد بین خود به حل این مشکل بپردازند. همسر فرد در این حالت تعهد می دهد تا در مواقع لزوم، در مورد انجام کارها به فرد یادآوری و او را یاری کند.
 
3. حداقل انتظار: همسر فرد شلخته در این مرحله باید بداند که باید حداقل رفتار را از همسر خود انتظار داشته باشد و نخواهد تمام کارها از همان ابتدا به نحو مطلوب انجام شوند.
 
4. کاهش پیام های کلامی: همسر نباید خود در گوشه ای بایستد و فقط با پیام های کلامی فرد را به انجام کارهای مختلف تشویق کند. اینکه ما فقط از کسی بخواهیم که مثلا فلان کار را انجام دهد، نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت. باید دقت کرد که پیام ها همواره باید با رفتار توأم باشد.
 
5. پاداش: به حداقل رفتار اصلاح شده باید پاداش تعلق گیرد و همسر باید نشان دهد متوجه آنهاست. پیام هایی مثل «خونه امروز چقدر تمیز شده» یا «تو چقدر امروز آراسته ای» نشان دهنده این است که تلاش های فرد در جهت اصلاح رفتار، دیده می شود.
 
6. همراهی کردن: نباید انتظار داشته باشیم که فرد از همان ابتدا همه کارها را خود به تنهایی انجام دهد. در واقع اگر می توانست این کار را انجام دهد به مداخله درمانی نیاز نبود. اصلا چون فرد با انجام این کارها مشکل داشته به همراهی نیاز دارد.
7. تلاش غیر مستقیم: در این حالت همراه یا همسر فرد تلاش می کند تا به صورت غیرمستقیم، راه صحیح را به او نشان دهد. مثلا اگر فرد لباس خود را در میان اتاق ها رها کرد، همسر او بلافاصله آن را از زمین بردارد و در جایش قرار دهد. یا مثلا اگر باقیمانده های غذا برای مدت طولانی روی کابینت مانده، همسرش از او بخواهد ظرف را برای قرار دادن در یخچال به او بدهد.
 
8. تهیه جدول: می توان جدولی از تغییرات رفتاری تهیه کرد تا خود شخص بداند که در چه مواردی و به چه میزانی تغییر کرده است و وقتی شاهد این تغییرات مثبت باشد، برای ادامه راه راغب تر خواهد شد.
«شلختگی» یک اختلال رفتاری است و گاهی وقت ها غیرارادی. در مورد تعریف شلختگی می گویند که اگر در روند زندگی، فرد در محیط اطراف خود هر چیز را در جای خود قرار ندهد و در انجام وظایف روزمره خود کوتاهی کند، «شلخته» است...
 

روش های نادرست برخورد با افراد شلخته چیست؟


یکی از کارهایی که در برخورد با این افراد باید به شدت از آن اجتناب کرد، استفاده از پیام های کلامی است. زیرا ممکن است تاثیر کاملا عکسی در فرد ایجاد کند. پیام کلامی تند مثلا «تو بازم لباست رو اینجا انداختی»، لحن نامناسب، پرخاشگری، تحقیر، تمسخر و تندی کردن تاثیر بسیار منفی ای در اصلاح رفتار فرد خواهد گذاشت. یکی دیگر از مسایلی که باید در برخورد با افراد شلخته از انجام آن اجتناب کرد، «از خود دفاع کردن» است. عبارت هایی مانند «من از صبح تا شب دارم کار می کنم ولی تو...»، «کی می خوای قدر کارهای من رو بدونی...» و جملاتی از این دست، تاثیرات منفی فراوانی را خواهند داشت. همسر فردی که دارای رفتار شلختگی است، باید به شدت از مقایسه او با دیگر اعضای خانواده اجتناب کند. تهدید برای قطع رابطه و قهر نیز می تواند اصلاح رفتار در فرد را دچار مشکل کند. همراه فرد نباید صبر کند تا رفتار غلطی انجام شود و بعد او را به دلیل آن مواخذه کند. باید از بروز رفتار غلط جلوگیری کرد.
 

آیا برای درمان شلختگی، دارو درمانی لازم است؟

معمولا اگر شدت رفتار و نوع آن قابل کنترل باشد، داروی خاصی توصیه نمی شود. مشاور رفتار درمان اگر این رفتار را در ارتباط با سایر اختلالات مثل افسردگی و کرختی ببیند، ممکن است از دارو درمانی استفاده کند ولی در سایر موارد معمولا نیازی نیست.
 

 مراجعه به مشاور در چه زمانی لازم است؟

با توجه به اینکه فرد معمولا مشکل خود را نمی پذیرد و با این موضوع کنار نمی آید، پیشنهاد ما مراجعه به مشاور از همان مراحل ابتدایی است. این کار باعث می شود فرد با آگاهی از مشکل رفتاری خود، به صورت آگاهانه با آن برخورد کند و بتواند در مدت کمتری به روال عادی زندگی برگردد. افرادی که به مشاور مراجعه نمی کنند، معمولا شلختگی خود را با عناوینی مثل راحت بودن، سخت نگرفتن، خاکی بودن و... توجیه می کنند. معمولا اصلاح رفتار در افرادی که دچار شلختگی هستند، حدود 4 تا 9 ماه زمان نیاز خواهد داشت.
zanko hoseini بازدید : 78 دوشنبه 05 فروردین 1392 نظرات (0)

 

حکیمان و عارفان موحد طبیبان "آدمی "هستند و "نفس" را شناخته اند . در اینجا ضمن چند مشخصه عزت نفس ،به برخی توصیه های این بزرگان اشاره می شود.ادبیات و فرهنگ ما سر شار از حکایات و مطالب نغز در این مورد است.

سرویس ما و زندگی به دخت/

در ادامه مباحث عزت نفس اشاره شد که، “خود” ارزشمندی یک موضوع کاملا روانی و درونی است. برای تقویت درون به راهنما نیاز است. در اینجا کلام را ابیاتی که در این قسمت انتخاب شده اند بدون شرح از آن می گذریم که این اشعار کمتر به معنی احتیاج دارند.

- کسانی که عزت نفس دارند،چند مشخصه بارز در رفتار و سکناتشان می بینیم که آنها را از دیگران متمایز می کند.از جمله،مناعت طبع، ارزش خواهی، شکر نعمات الهی، مثبت اندیشی، تغییر نگاه  و باز نگری تعاریف، اجتناب از رفتارهای باعث تحقیر شخصیت  ( در خلوت و در جلوت) و همنشینی و دوستی با انسانهای موفق و دارای عزت نفس .

مناعت طبع:

درباب مناعت طبع که مشخصه فرد با “عزت نفس” است، مولوی اشعار نغز بسیاری دارد.در این دو بیت ،مولوی مناعت طبع را تعریف کرده :

گفت پیغمبر که جنت از اله      گرهمی خواهی زکس چیزی نخواه

گر نخواهی من کفیلم مر تو را      جنت الماوا و دیدار خدا

 ارزش خواهی :

حافظ ارزش خواهی را یک فضیلت می شمارد. از نظر حافظ انسان کامل کسی است که ارزان خودش را نمی فروشد و می گوید:

منگر به هر گدائی که تو خاص از آن مائی        مفروش خویش ارزان که تو بس گرانبهائی

شده ای غلام صورت به مثال بت پرستان          تو چو یوسفی ولیکن به درون نظر نداری

ناصر خسرو،در مورد ارزش انسانها می گوید:

خلق خدا یکسره نهال خدایند    هیچ نه بشکن از این نهال و نه بر کن

شکر نعمتهای الهی:

ازویژگی های انسانی که خودش را شناخته، شکر گذاری اوست. سعدی می گوید:

…. یا کیست آن که شکر یکی از هزار کرد (سعدی)

مثبت اندیشی:

از دیگر مشخصه های انسان عزیز،مثبت اندیش است.نظامی می گوید:

-  در همه چیزی هنر و عیب  هست. در واقع هیچ چیز بدون عیب نیست.

تغییر نگاه  و باز نگری تعاریف

مولوی می گوید:

- شنیدی که در روزگار قدیم

گفت لیلی را خلیفه کان توئی      کز تو مجنون شد پریشان و غوی

از دگر خوبان تو افزون نیستی     گفت خامش چون تو مجنون نیستی

اجتناب از رفتارهایی که باعث تحقیر شخصیت  می شود.( در خلوت و در جلوت)

همنشینی و دوستی با انسانهای موفق و دارای عزت نفس

به طور حتم مولوی اشعار زیادی در این مورد دارد اما به این دو بیت بسنده می کنیم که:

وای از آن زنده که با مرده نشست         مرده گشن و زندگی از وی بجست

در این بازار عطاران مرو هر سو چو بیکاران        به دکان کسی بنشین که در دکان شکر دارد

maryam بازدید : 40 دوشنبه 21 اسفند 1391 نظرات (0)

دانشمندان در آمریكا موفق شدند به طور انتخابی بخش‌هایی از حافظه ناآرام و ناخوشایند موش‌های آزمایشگاهی را پاك كنند.
با توجه به این دستاورد جدید دانشمندان امیدوارند روزی بتوانند قرصی تولید كنند كه قادر باشد خاطره‌های دردناك را از ذهن پاك كند.
در این آزمایش‌ها كه روی موش‌ها انجام شده، پژوهشگران كالج پزشكی جورجیا توانستند خاطرات را بدون آسیب رساندن به مغز موش‌ها، پاك كنند.
آنها معتقدند از این تكنیك كه با تاثیر روی یك پروتئین خاص در مغز عمل می‌كند، می‌توان در آینده برای كمك به انسان‌ها در جهت غلبه بر رویدادهای ناگوار و مصیبت‌های زندگی بهره گرفت.

اما سرپرست اصلی این دانشمندان می‌گوید: برای رسیدن به این نقطه چندین سال و یا چندین دهه وقت برای مطالعه و آزمایش مورد نیاز است.
این دانشمندان در مطالعات خود یك مكانیسم مولكولی را شناسایی كرده‌اند كه می‌تواند به سرعت بخش‌های خاصی از حافظه را حذف كند.
به گفته دانشمندان این پروتئین خاص در شكل‌گیری خاطرات نقش حیاتی دارد.

maryam بازدید : 27 جمعه 18 اسفند 1391 نظرات (0)

 

من از آن روز که دربند توام آزادم

پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم

همه غم‌های جهان هیچ اثر می‌نکند

در من از بس که به دیدار عزیزت شادم

خرم آن روز که جان می‌رود اندر طلبت

تا بیایند عزیزان به مبارک بادم

من که در هیچ مقامی نزدم خیمه انس

پیش تو رخت بیفکندم و دل بنهادم

دانی از دولت وصلت چه طلب دارم هیچ

یاد تو مصلحت خویش ببرد از یادم

به وفای تو کز آن روز که دلبند منی

دل نبستم به وفای کس و در نگشادم

تا خیال قد و بالای تو در فکر منست

گر خلایق همه سروند چو سرو آزادم

به سخن راست نیاید که چه شیرین سخنی

وین عجبتر که تو شیرینی و من فرهادم

دستگاهی نه که در پای تو ریزم چون خاک

حاصل آنست که چون طبل تهی پربادم

می‌نماید که جفای فلک از دامن من

دست کوته نکند تا نکند بنیادم

ظاهر آنست که با سابقه حکم ازل

جهد سودی نکند تن به قضا دردادم

ور تحمل نکنم جور زمان را چه کنم

داوری نیست که از وی بستاند دادم

دلم از صحبت شیراز به کلی بگرفت

وقت آنست که پرسی خبر از بغدادم

هیچ شک نیست که فریاد من آن جا برسد

عجب ار صاحب دیوان نرسد فریادم

سعدیا حب وطن گر چه حدیثیست صحیح

نتوان مرد به سختی که من این جا زادم

 

maryam بازدید : 26 دوشنبه 14 اسفند 1391 نظرات (0)

 

معاون توسعه منابع انساني هلال احمر خبر داد:
آموزش 15 ميليون نفر نيروي امدادي   

خبرگزاري فارس: معاون توسعه منابع انساني و پشتيباني هلال احمر ايران گفت: برنامه‌ريزي براي آموزش 15 ميليون نفر نيروي امدادي در كشور از اولويت‌هاي كاري اين جمعيت است.

به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، عسگر ظاهري بعد از ظهر امروز در مراسم توديع و معارفه مديران عامل جمعيت هلال احمر استان اردبيل اظهار داشت: براي تحقق اين هدف كه ارائه آموزش‌هاي امدادي به افراد واجب‌التعليم از جمعيت 75 ميليون نفري كشورمان است، بايد هلال احمر در سراسر كشور برنامه‌ريزي مدون و اصولي داشته باشد. وي با بيان اينكه نيروها و سرمايه‌هاي اصلي جمعيت هلال احمر ايران مردم و نيروهاي آموزش ديده اين جمعيت هستند، تصريح كرد: مردم مي‌توانند با شركت در برنامه‌هاي آموزش هلال احمر در كوتاهترين زمان نيروهاي امدادي عظيم چند ميليوني را براي استفاده در مواقع بروز حوادث گوناگون و شرايط بحراني به وجود آورند. ظاهري جمعيت هلال احمر ايران را ارگاني غير دولتي برشمرد و اذعان داشت: مردم، نيروهاي فعال، داوطلب، عضو و اداره‌ها و سازمان ها هستند كه اين جمعيت را پشتيباني مي‌كنند. اين مسئول ادامه داد: دولت احمدي‌نژاد و مجلس شوراي اسلامي از چند سال گذشته حمايت‌هاي ويژه‌اي را از هلال احمر داشته‌اند به گونه‌اي كه در سال گذشته تجهيزات هلال احمر در كشور از وضعيت بسيار مناسبي برخوردار شد و از لحاظ اعتباري نيز امسال در مقايسه با سال گذشته اعتبار هلال احمر صد در صد افزايش يافته است. معاون توسعه منابع انساني هلال احمر، از ايران به عنوان كشوري حادثه‌خيز ياد كرد و افزود: سال گذشته نقاط گوناگون كشورمان 10 هزار و 420 بار بر اثر وقوع زلزله لرزيده است و به همين لحاظ بايد نسبت به استحكام‌سازي، ايجاد مقاومت و نيز اقتدار نيروها و آموزش‌هاي همگاني براي كاستن از ميزان خسارات و تلفات در مواقع بروز حوادث مختلف بيش از پيش توجه شود. وي در ادامه آمادگي هلال احمر، نيروهاي امداد و نجات و همه مردم را در مقابل اينگونه حوادث كه اغلب اجتناب ناپذير هستند ضروري خواند. معاون توسعه منابع انساني هلال احمر در ادامه از تلاش‌هاي سيد فخرالدين زاهد مديرعامل سابق جمعيت هلال احمر استان اردبيل تقدير كرد و گفت: فخرالدين زاهد از نيروهاي تلاشگر، فعال و متعهد هلال احمر است كه خدمات ارزنده‌اي را در مدت مسئوليت وي شاهد بوديم. به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، در پايان اين مراسم با تقدير از تلاش‌هاي سيد فخرالدين زاهد مديرعامل قبلي هلال احمر اردبيل، احمد انجم‌شعار مديركل هماهنگي و امور استان‌هاي جمعيت هلال احمر كشور حكم مديرعامل اين جمعيت را در ارتباط با معرفي بهرام غيبي به عنوان سرپرست جمعيت هلال احمر استان اردبيل قرائت و او را به اين سمت منصوب كرد.

maryam بازدید : 52 شنبه 12 اسفند 1391 نظرات (1)

آموزشهای فرهنگی و هنری كشور در سالهای پس از انقلاب و بخصوص در سالهای 1372 – 1362 سیر صعودی داشته و فراوانی آموزشهای هنری، مذهبی، ورزشی در سالهای 1372 – 1368 نسبت به سالهای قبل به ترتیب 3 تا 15 برابر بوده است. 
 

دكترعلی منتظری

دوره های پژوهش بعد از انقلاب
از آنجا كه نگارش نهایی این طرح هنوز به پایان نرسیده، لذا در این مقاله به یافته‌های پژوهش در چهاربخش به شرح زیر اكتفا می شود. در بررسی حاضر فقط به پژوهش های فرهنگی ـ اجتماعی توجه شده است و به سایر انواع پژوهش های علمی نپرداخته ایم . در نتیجه روند تغییرات وتأثیر تحولات فرهنگی را فقط در رابطه با پژوهش های فوق مورد تحلیل قرار داده ایم . به منظور انجام یك بررسی كلی دوره 18 ساله پس از انقلاب اسلامی را به چهار دوره الف ـ دوره اول ( 62-58) ب ـ دوره دوم( 67-63) ج ـ دوره سوم ( 71-68) و د ـ دوره چهارم (75- 72) تقسیم نموده ایم . همچنین مجموعه چهل و شش سازمان بزرگ و كوچك كه در طی 18 سال فعالیتهای تحقیقاتی داشته اند با توجه به حجم تحقیقات به شش گروه اصلی تقسیم شده اند. بیشترین میزان تحقیقات فرهنگی اجتماعی انجام شده توسط وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری صورت گرفته است و بیشترین میزان تحقیقات این وزارتخانه در دوره های دوم و سوم انجام گرفته است . از میان واحدهای اصلی علوم تحقیقات و فناوری بیشترین میزان تحقیقات به دانشگاه تهران مربوط می شود . دانشگاه تهران در تمامی دوره های تحقیقاتی فوق فعال بوده است و بیشترین تحقیقات آن در دوره سوم و كمترین میزان تحقیقات این دانشگاه مربوط به دورة اول است. در وزارت آموزش و پرورش اكثر تحقیقات از نوع فرهنگی و اجتماعی بوده و تحقیقات فرهنگی دینی در جایگاه بعدی قرار گرفته اند . كمترین سهم تحقیقات در این وزارتخانه مربوطه به تحقیقات فرهنگی هنری است . بیشترین میزان تحقیقات وزارت آموزش و پرورش در دوره چهارم به انجام رسیده است . از میان واحدهای اصلی تحقیقاتی وزارت آموزش و پرورش بیشترین میزان تحقیقات مربوط به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است؛ اما در دوره چهارم انجمن اولیاء و مربیان در رأس سازمانهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین سهم تحقیقات به پژوهشهای فرهنگ مردم اختصاص یافته است . این وزارتخانه اكثریت تحقیقات خود را در دوره چهارم انجام داده و در سایر دوره ها فعالیت كمتری داشته است . از میان 18 واحد اصلی تحقیقاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان میراث فرهنگی از همه فعالتر بوده است كه بیش از نیمی از تحقیقات این وزارتخانه را انجام داده است . صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیشترین سهم تحقیقات خود را به تحقیقات مربوط به رسانه ها اختصاص داده است و تحقیقات فرهنگی و اجتماعی در رتبه دوم قرار داشته اند . فعالیت صدا و سیما در دوره دوم قابل توجه تر از سایر دوره هاست . جهاد دانشگاهی بیشترین میزان تحقیقات خود را به سمت موضوعات فرهنگی و هنری سوق داده است . جهاد دانشگاهی در دوره اول ودوم فعال تر بوده است .
سازمان برنامه و بودجه در موضوعات فرهنگی و اجتماعی بیشترین تحقیقات خود را ارائه نموده است و دوره فعال بودن آن دوره دوم است . بطور كلی با مقایسه تحقیقات شش سازمان فوق كه اصلی ترین سازمانهای پژوهشی كشور بوده اند . به ترتیب وزارت فرهنگ و آموزش عالی،‌ آموزش و پرورش ، جهاد دانشگاهی ، سازمان برنامه و بودجه متولیان تحقیقات فرهنگی اجتماعی بوده اند . در حالی كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی پژوهش در فرهنگ مردم و صدا و سیما متولی پژوهشهای رسانه ها بوده اند . سایر سازمان های پژوهشی كه متشكل از 40 سازمان تحقیقاتی دیگر است بر روی هم 6/13% كل تحقیقات كشور را انجام داده‌ اند‌. بطور كلی نتایج این تحقیق نشان می دهد كه از میان 3616 تحقیقی كه آمار آن در گزارشهای سالانه موجود است تنها 32% آنها منتشر شده اند و بقیه تحقیقات یا منتشر شده ( 28 درصد ) و یا اصلاً به اتمام نرسیده اند (5/34 درصد).بنابراین لازم است در آینده تلاش شود تحقیقات با نظارت كامل اولاً به اتمام برسند ثانیاً منتشر شده و در دسترس دست اندركاران امور پژوهش قرار گیرند.

نگاهی به وضعیت مطبوعات و نشریات در سالهای پس از انقلاب اسلامی
پیروزی انقلاب اسلامی فصلی تازه را در حیات 150 سالة مطبوعات كشور ما گشود و مطبوعات را به لحاظ كمی و كیفی دچار تغییراتی مهم نمود.بررسی های بعمل آمده نشان می دهد كه تعداد نشریات در سالهای پس از انقلاب نسبت به پیش از انقلاب افرایشی چشمگیری داشته است  كافی است نگاهی گذرا به رقم نشریات نوپا در سال 58 و 5 سال قبل و بعد از آن داشته باشیم.سال 58 كه اولین سال پیروزی انقلاب اسلامی است، در مطبوعات كشور سالی استثنایی محسوب می شود . چرا كه در این سال هم شماری بالا از نشریات تعطیل شده در سالهای پیش از انقلاب ، انتشار مجدد خود را آغاز كردند و هم تعداد قابل توجهی از گروههای سیاسی در فضای انقلاب پدید آمدند و یا اگر از قبل حیات مخفی داشتند، حیات علنی یافتند. غالب این گروهها دارای نشریه ای خاص بودند. بسیاری از این نشریات در قالب دقیق مطبوعات واقع نمی شوند. اما به هر حال در شمار نشریات آن سال بحساب آمده اند. طبعاً بسیاری از این نشریات كه مجوز قانونی انتشار نداشتند و بعضاً وابستگی های آشكار به رژیم پهلوی داشتند . در سال 59 تعطیل شدند . با آغاز جنگ این روند تا حدودی تشدید شد به نحوی كه در سال 60 نشریات نوپا به 98 و در سال 61 به 93 و در سال 62 به تعداد 56 نشریه كاهش یافته است . اما از سال 63 به بعد شاهد رشد مجدد رقم نشریات نوپا در كشور هستیم به نحوی كه در سال 1373 رقم نشریات در كشور به 769 می رسد. وضعیت مطبوعات را در دوران انقلاب اسلامی در ظرف زمانی دیگری هم مقایسه كرده ایم . مقایسه وضع مطبوعات در دوران انقلاب با دو دوره زمانی حاكمیت استبدادی پهلوی نتایج جالب توجهی بدست می دهد.رقم نشریات نوپا ( منظور نشریاتی است كه امتیاز نشر گرفته اند ) در دوره اول یعنی 1340-1298 كه متجاوز از چهل سال را شامل می شود 172 نشریه بوده یعنی بطور متوسط هر سال 4 نشریه در دوره دوم حاكمیت پهلوی (1357- 1340) 220 نشریه تازه در كشور منتشر شده كه بطور متوسط حدود 14 نشریه در سال برآورد می شود، اما در دوران سوم كه دوران انقلاب اسلامی است و در بررسی ما شامل سالهای 1358 تا 1373 می شود، 1861 نشریه تازه قدم به عرصه مطبوعات گذاشته اند كه بطور متوسط شامل 143 نشریه در سال می شود كه رقمی معادل 10 برابر نشریات نوپای دوره دوم و 35 برابر دوره اول را نشان می دهد. به لحاظ محل انتشار نشریات باید گفت كه در دوره اول حاكمیت رژیم منحوس پهلوی 51 درصد نشریات در تهران و 49 درصد در شهرستانها منتشر می شده است . در دوره دوم فاصله تهران و شهرستانها بسیار زیادتر شده و این رقم به 82 درصد در تهران و 18 درصد در شهرستانها رسیده است  در دوران انقلاب اسلامی تفاوت میان تهران و شهرستانها كاهش یافته و نشریات نوپای تهرانی 74 درصد و نشریات شهرستانی 26 درصد نشریات را تشكیل می دهند و این نشان دهنده سمت گیری انقلاب اسلامی در جهت كم كردن فاصله مركز و سایر شهرهای كشور است . اگرچه هنوز این فاصله به حد قابل قبول كاهش نیافته است.در دوره اول حاكمیت رژیم كودتا (1340- 1298) نشریات نوپای روزانه 11 درصد كل نشریات را تشكیل می دادند كه این نسبت در دوره دوم به 1/2 درصد و در دوره سوم یعنی در دوران انقلاب اسلامی به 3 درصد می رسد . لازم به ذكر است كه كم بودن تعداد كل نشریات نوپا و بالا بودن نسبت نشریات روزانه موجب درصد زیاد مزبور برای دوره اول شده است و گرنه تعداد نشریات در دوره اول 13، در دوره دوم 5 و در دوران انقلاب اسلامی 58 نشریه است . درصد نشریات هفتگی نوپا در دوره اول 1/27 درصد، در دوره دوم 7/24 درصد و در دوره سوم 5/17 درصد است  لازم به ذكر است كه نوعاً نشریات هفتگی مخصوصاً در نظام فرهنگی رژیم پهلوی نشریاتی صرفاً تفننی، سرگرم كننده و به لحاظ محتوا سبك و بلكه مبتذل بوده اند . بیشترین رشد در میان نشریات نوپا در دوران انقلاب اسلامی در نشریات ماهانه (‌4/40) درصد مشاهده می شود . در دوره دوم این درصد 9/20 و در دوره اول 9/22 درصد بوده است . قابل ذكر است كه نشریات ماهانه نوعاً نشریاتی وزین تر، تخصصی تر و غنی تر از مجلات هفتگی هستند . به لحاظ زبان انتشار نشریات نوپا در دوره اول پهلوی 95 درصد نشریات فارسی و 5 درصد بقیه غیرفارسی بوده است . در دوره دوم 82 درصد از نشریات مجوز نشر فارسی و 18 درصد مجوز نشر غیرفارسی گرفته اند . در دوران اسلامی 5/92 درصد از نشریات نوپا فارسی زبان و 5/7 درصد غیرفارسی هستند . نشریات غیرفارسی در دوره اول تعداد 20 نشریه، در دوره دوم 40 نشریه و در دوره سوم 140 نشریه را در بر می گیرد . در یك نگاه كلی به وضعیت مطبوعات در دوران انقلاب اسلامی باید گفت كه نشریات و مطبوعات در این دوران رشد كمی قابل توجه داشته اند كه چنین رشد كمی قطعاً بر كیفیت و سطح حرفه ای كار هم تأثیر مثبت می نهد، بی اینكه بتوان ادعا كرد كه این ارتقاء در یك اندازه صورت پذیرفته است . بنظر می رسد ارتقاء كیفی و حرفه ای مطبوعات در گرو عواملی دیگر چون ارتقای سطح تحصیلات تا حد عالی برای روزنامه نگاران، بهبود محتوای آموزشی دوره های عالی مزبور، روشن شدن جایگاه قانونی و حرفه ای روزنامه نگاری در كشور، بالا رفتن تضمینهای حقوقی، شغلی، مالی و رفاهی روزنامه نگاران باشد. در رشد مطبوعات اهمیت افزایش نرخ باسوادی در كشور را نمی توان نادیده گرفت . اما واقعیت آن است كه باسوادی شرط لازم برای روزنامه خوانی است و نه شرط كافی . باید عادت به مطالعه در میان مردم پدید آید و قوت گیرد، وگرنه علیرغم رشد نسبی قابل توجه تعداد مطبوعات در سالهای پس از انقلاب، مقایسه ارقام مربوط به مطبوعات در سالنامه آماری سازمان ملل نشان می دهد كه كشور ما نه تنها نسبت به كشورهای پیشرفته بلكه در مقایسه با بعضی كشورهای جهان سوم هم هنوز سطح شمارگان و تعداد مطبوعات قابل قبولی ندارد . سوای چند كشور چون افغانستان ، عراق و اتیوپی ، ایران در سال 1373 با 29 نشریه روزانه نسبت به كره جنوبی با 63 نشریه روزانه، ژاپن با 121 نشریه روزانه و پاكستان با 273 نشریه روزانه در سطح بسیار پایینی قرار دارد. از میان برداشتن چنین فاصله بزرگی نیازمند گردآمدن همتهای ارباب جراید، مسؤولان امور فرهنگی و مطبوعاتی و همه مردم اندیشمند و فرهیخته كشور است.

نگاهی به وضعیت‌آموزشهای فرهنگی و هنری كشور در سالهای پس از انقلاب اسلامی
147 نوع آموزش فرهنگی و هنری كشور در چهار دسته كلی ( آموزش هنری، مذهبی‌، ورزشی و عمومی ) در سالهای پس از انقلاب ( 1373 – 1358) در استانهای مختلف كشور و در مراكز‌آموزشی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است . به طور كلی در سال 1372 – 1358 در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری در كشور تعداد 3889816 نفر آموزش دیده اند .بررسی های كلی نشان می دهند كه آموزش های هنری با 73 درصد بالاترین فراوانی آموزشهای فرهنگی و هنری را دارا بوده و در رشته های هنری هم آموزش صنایع دستی با 2/54 درصد بالاترین فراوانی آموزشهای هنری را داراست.

وضعیت آموزشهای فرهنگی و هنری كشور را در مجموع می توان به سه دوره زمانی تقسیم نمود:
1-دوره ركود 1363 – 1358 ( سالهای ابتدایی جنگ) كه 3/1 درصد از كل آموزشها در این سالها انجام شده است.
2-دوره نوسان 1367- 1364 ( سالهای انتهای جنگ) كه 3/24 درصد ازكل آموزشها در این سالها انجام شده است.
3-دوره پیشرفت 1372 – 1368 ( سالهای بعد از جنگ) كه 3/74 درصد از كل آموزشها در این سالها انجام شده است.

نتیجه كلی این است كه آموزشهای فرهنگی و هنری كشور در سالهای پس از انقلاب و بخصوص در سالهای 1372 – 1362 سیر صعودی داشته است به گونه‌ای كه فراوانی آموزشهای هنری، مذهبی، ورزشی در سالهای 1372 – 1368 نسبت به سالهای قبل به ترتیب 3 برابر، 15 برابر و 3 برابر بوده است و تنها فراوانی آموزشهای عمومی در سالهای 1372 – 1368 3/1 سالهای قبل بوده است . همچنین در زیر گروه آموزشهای هنری در سال های 1372- 1368 نسبت به سال‌های قبل فراوانی آموزش هایی مانند موسیقی و خوشنویسی 15 برابر ، صنایع دستی 3 برابر ، موسیقی 2 برابر و فیلم و نمایش 12 برابر بوده است. در همین دوره فراوانی آموزش های دست دوزی، 24/1 ادبیات و شعر 4/1 و آموزش نظری هنر 12/1 بوده است. نتیجه اینكه در سالهای پس از انقلاب فراوانی برخی از آموزشهای فرهنگی وهنری مانند آموزش های هنری، مذهبی، ورزشی، نقاشی و خوشنویسی ، صنایع دستی ، موسیقی و فیلم و نمایش سیر صعودی داشته و فراوانی آموزشهایی مانند آموزش عمومی، دست دوزی، ادبیات و شعر و آموزش نظری هنر سیر نزولی داشته است. عوامل احتمالی مربوط به ركود و نوسان آموزشهای فرهنگی و هنری در سالهای 67-58 عواملی مانند تعطیلی دانشگاه، مشكلات مربوط به برنامه ریزی امور فرهنگی، وجود دیدگاه مذهبی خاص نسبت به برخی رشته های هنری، ناهنجاری فرهنگی و رشد بی رویه جمعیت، تأثیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جنگ و عدم فعالیت برخی از مراكز آموزشی بوده است . همچنین در تحلیل و تفسیر عوامل احتمالی مربوط به افزایش فراوانی آموزشهای فرهنگی و هنری كشور در سالهای 1372-1368 می توان از عواملی مانند پایان یافتن جنگ ، بالا رفتن توان اقتصادی، تحولات فرهنگی و برنامه توسعه اول فرهنگی كشور را نام برد.استانهای كشور از نظر آموزشهای فرهنگی و هنری بر اساس 2 معیار ( فراوانی خام و فراوانی نسبی، تعداد جمعیت استان/ تعداد آموزش دیدگان ) رتبه بندی شده‌اند. بطور كلی بر اساس فراوانی خام استان تهران در آموزشهای فرهنگی و هنری رتبه اول اما بر اساس فراوانی نسبی استان كرمانشاه رتبه اول را كسب نموده است. در آموزشهای مذهبی بر اساس فراوانی خام و فراوانی نسبی استان آذربایجان غربی رتبه اول را كسب نموده است . در آموزشهای ورزشی بر اساس فراوانی خام استان تهران و بر اساس فراوانی نسبی استان سمنان رتبه اول را كسب نموده است . در آموزشهای عمومی بر اساس فراوانی خام و نسبی استان فارس رتبه اول را كسب نموده است . بطور كلی در كشور از نظر فراوانی خام آموزشهای فرهنگی و هنری استانهای تهران، اصفهان ، فارس و خراسان و مازندران و كرمانشاه به ترتیب 6 استان برتر كشور می باشند . اما براساس فراوانی نسبی استان های كرمانشاه ،‌ اصفهان ، فارس ، آذربایجان غربی ، سمنان ، سیستان و بلوچستان به ترتیب 6 استان برتر كشور می باشند. استانهای ایلام، كهگیلویه و بویراحمد ، بوشهر، كردستان، هرمزگان، استانهایی هستند كه كمترین فراوانی آموزشهای فرهنگی و هنری و جغرافیایی را می‌توان به عنوان عوامل مرتبط با كاهش و افزایش فراوانی ها مورد توجه قرار داد. مراكز آموزشی كشور در سه دسته كلی ( مراكز آموزش دولتی رسمی، دولتی غیررسمی و آزاد) مورد بررسی قرار گرفته و نتایج زیر بدست آمده است: مراكز دولتی غیررسمی با 3141706 نفر ( 8/80 درصد ) بیشترین تعداد آموزش ها را بخود اختصاص داده اند . مراكز دولتی رسمی با 721086 نفر ( 5/18 درصد) در رتبه بعدی و مراكز آموزش آزاد با 27026 نفر (7/0 درصد) كمترین فراوانی را به خود اختصاص داده اند . مراكز آموزش دولتی غیررسمی، شامل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، مراكز فرهنگی شهرداری تهران، هلال احمر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، صدا و سیما و سازمانهای مختلف بوده است. كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان 73 درصد آموزشها را بخود اختصاص داده است . بهترین فعالیتهای این كانون در زمینه آموزشهای هنری و مذهبی و نقاشی و خوشنویسی، صنایع دستی و فیلم و نمایش بوده است . هلال احمر در آموزش ورزشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آموزش موسیقی فعالیت بیشتری داشته‌اند . مراكز آموزشی آزاد بیشتر در زمینه های هنری بخصوص طراحی، نقاشی ، خوشنویسی و موسیقی و هنرهای تجسمی فعالیت داشته اند . نكته بسیار مهمی كه در زمینه مراكز آموزش كشور وجود دارد فعالیت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است كه به تنهایی 4/54 درصد از آموزشهای فرهنگی و هنری كل كشور بخصوص آموزشهای هنری و مذهبی را بخود اختصاص داده است و این میزان آموزش را تنها در سالهای 1372 – 1368 یعنی سالهای بعد از جنگ انجام داده است . بطور كلی رتبه بندی مراكز آموزش غیررسمی از نظر فراوانی آموزشهای انجام شده به ترتیب عبارت است از: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان 73 درصد، هلال احمر 9/12 درصد، سازمانهای مختلف 1/6 درصد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 7/5 درصد، مراكز فرهنگی شهرداری تهران 12/1 درصد، صدا و سیما 2/0 درصد، وزارت علوم تحقیقات و فناوری 6/0 درصد.

نگاهی به وضعیت جشنواره ها و مسابقات فرهنگی
فعالیتهایی كه در این قسمت مورد بررسی قرار گرفته است عبارتند از : جشنواره ها ، مسابقات ، سخنرانیها، سیمنارها، شب شعرها و مراسم مذهبی كه بر اساس آمار و اطلاعات مندرج در گزارش فرهنگی كشور به ترتیب 4/83، 6/9، 5/1، 7/1، 5/3، 3 درصد از حجم فعالیت ها را بخود اختصاص داده اند. در موضوع جشنواره ها بیشترین حجم فعالیت مربوط به جشنواره فیلم با 3/90 درصد است . در بخش مسابقات فرهنگی بیشترین سهم مسابقات مربوط به مسابقاتی در زمینه احكام و موضوعات دینی و پس از آن شعر و ادبیات و هنر بوده است.در موضوع سمینارها اطلاعات موجود را باید با احتیاط بررسی كرد زیرا 65 درصد از سمینارهای فرهنگی و هنری از نظر موضوع نامشخص اعلام شده است. با وجود این، در موضوعات مشخص شده 24% این سمینارها به مناسبت ها اختصاص داشته است.
تعداد شب شعرهای برگزار شده بر اساس آمار موجود 283 مورد بوده است كه در آن 6337 نفر شركت داشته اند.
در موضوع مراسم مذهبی آنچه در كتاب گزارش فرهنگی آمده، مراسمی است كه سازمانها و نهادها و مؤسسه های دولتی یا نیمه دولتی به نحوی در برگزاری آن دخالت داشته اند . این مراسم مذهبی چندگونه بوده اند:
1-مراسم مربوط به قرآن ( حفط، قرائت .....) 2- امام خمینی (ره) 3- شبیه خوانی 4-نامشخص كه به ترتیب 8/33، 5/1، 2/3 ، 7/88 درصد را بخود اختصاص داده‌اند.با توجه به تغییرات هر یك از موضوعات فوق در سالهای مختلف پس از انقلاب و همچنین چگونگی توزیع استانی آنها یافته های قابل توجهی بدست آمده است . كه ذكر نتایج و تفسیر یافته های آن در این مختصر نمی گنجد. اما به لحاظ توزیع سازمانی فعالیتهای فوق، می توان گفت كه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (5/39 درصد) آموزش و پرورش (8/6 درصد) از جشنواره ها و مسابقات را بخود اختصاص داده اند . وضعیت فعالیت های هر یك از سازمانها بر حسب سالهای مختلف در هر یك از موضوعات به تفكیك در گزارش تفصیلی این پژوهش قابل دسترسی است . پژوهش حاضر یك پژوهش توصیفی است كه به سفارش معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انجام رسیده است. این پژوهش محصول تلاش پژوهشگران جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران است و یافته های این پژوهش در چهاربخش در قالب سخنرانی در سمینار راهبردها و رویكردهای ساماندهی فرهنگی ارائه شده است.

سخن پایانی
اگرچه ارائه یك گزارش جامع از فعالیتهای فرهنگی كشور در دوران پس از انقلاب شكوهمند اسلامی فرصتی فراخ می طلبد. اما همین نگاه مختصر كه بخشی از آنها به زبان اعداد و ارقام ارائه شد گویای بسیاری از ناگفته ها است . اجازه می خواهم با كلامی از معمار فقید انقلاب حضرت امام خمینی (ره) سخنان خود را خاتمه بخشم. با این امید كه نتایج تفضیلی این پژوهش بزودی در اختیار همگان قرار گیرد. فرهنگ مبداء همه خوشبختیها و بدبختیهای یك ملت است. خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزنده اسلامی ، ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه ها در سطح كشور آنچنان محتاج تلاش و كوشش است كه برای تحقق‌ آن سالیان دراز باید زحمت‌كشید.

منبع: فصلنامه پژوهش و سنجش، نسخه شماره 22

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به قالب سایت چه نمره ای میدید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 14
  • بازدید سال : 43
  • بازدید کلی : 5,128
  • کدهای اختصاصی